Voor havengerelateerde zaken kunt u zich wenden tot de bestuursleden. Passanten kunnen het nummer van onze vereniging ( 010-4263905) bellen waarna zij door één van de bestuursleden te woord worden gestaan.
Het bestuur
Voor havengerelateerde zaken kunt u zich wenden tot de bestuursleden. Passanten kunnen het nummer van onze vereniging ( 010-4263905) bellen waarna zij door één van de bestuursleden te woord worden gestaan.
Het bestuur
Beste leden,
Wist u dat het ook weleens extreem LAAGWATER kan zijn, MAAR ook extreem HOOG!!!!
Ponton transport
Vanmiddag is het ponton van de Gemeente Schiedam vervoert over de Nieuwe Waterweg door “sleepdienst Jan van den Ende”, met hulp van Jan van de Kraan en Hans van Dijk. Gisteren is er eveneens een poging gedaan om het ponton te vervoeren naar onze jachthaven, alleen deed helaas de sluisdeur het niet. Na een tijdje wachten is er toen maar besloten om rechtsomkeer te maken. Het ponton zal gebruikt gaan worden om het raam in het clubhuis te vervangen. En om verder onderhoud aan het clubhuis te verrichten, waar normaliter moeilijk bij te komen is. Het ponton zal ongeveer twee weken blijven liggen.
Mochten er vrijwilligers zijn om werkzaamheden aan het clubhuis te verrichten buiten de reguliere werkbeurten om laat het mij dan even weten,
Met vriendelijke groet,
Rob van Driel (drielr@caiway.nl)
Onderstaand foto’s van het transport.
Nieuwsbrief nummer 1
Datum: 22-10-2018
Nieuwe toegangsbrug
Nadat door de groep vrijwilligers veel werk is verzet kwamen maandag ochtend de spullen voor de nieuwe toegangsbrug. Een flinke grote kraan is nodig om de zware oude brug weg te halen en het nieuwe bordes te plaatsen. Daarna wordt alles gereed gemaakt om de beweegbare toegangsbrug te plaatsen. Het hek moet nog geplaatst worden en op het huidige brede vlot moet een versterkt deel gemaakt worden waarop de nieuwe brug kan rijden. Dit is om de lengte verschillen door hoog en laag water te compenseren. Van de week worden ook zoveel als mogelijk de gas- elektra en waterleiding weer hersteld . Ook de afvoer van de toiletten e.d. moeten weer hersteld worden. Volgende week is de verwachting dat alles functioneert.
De kraanwagen is opgesteld
Bordes is al geplaatst
Brede vlot klaarmaken
Wat een gereedschap en afval
En bijna het eindresultaat
Opgemaakt door Cor Valk
HET IS BIJNA ZOVER
………………………………………………….
Zaterdag 13 oktober 2018 zijn de werkzaamheden voor de plaatsing van
de nieuwe toegangsbrug begonnen. Maanden van ontwerpen, vergaderen,
wijzigen, begroten en betalen, gingen hieraan vooraf. De toegangsbrug
naar onze eerder vernieuwde vlotten wordt nu ook na 60 jaar vervangen.
Foto
In 1958 knipte de voorzitter Staas van den Broek geassisteerd door Riet
Hoogstad en Elly Ouwens het lint door. De huidige brug welke ooit
gemaakt is bij Wilton Feijenoord moet nu weg.
Maar ZWAAR…………………..dat die is, scheepsbouw zwaar.
Een werkploeg van zo’n 12 leden staat echter klaar om de kade en het vlot
gereed te maken voor plaatsing van de nieuwe aluminium toegangsbrug.
Om de kosten binnen het afgesproken budget te houden moeten
verschillende werkzaamheden door de vereniging worden uitgevoerd.
Zware betonnen delen worden geplaatst om de brug op te vangen.
Volgende week moeten die voorbereidingen klaar zijn want dan komt de
nieuwe brug. De firma Marimat gaat de brug plaatsen. Ook elektra, water
en gasaansluiting moet vervangen worden. Wat een geweldige groep die
dat allemaal toch maar even doet.
Een paar foto’s van dit geweldige project geven een beeld van de
werkzaamheden.
Foto’s
Een vraag blijft echter nog…………………………… wie gaat het lint
doorknippen ????????
Opgemaakt door Cor Valk 13.10.2018
Het verhaal achter de Labskous
Zo’n dikke vijftig jaar geleden, het zal ’61 of ’62 geweest zijn liep er een vreemd, oud mannetje in de vereniging rond met een kromme poot en net zo’n dikke buik als ondergetekende. Maar hij had ook nog een haakneus waar altijd een druppel aan hing. En hij mompelde. Permanent. Bevelen en opdrachten. We noemden hem kapitein Schotman. Een erenaam. Het was niet moeilijk je hem voor te stellen met een houten poot, een zwart ooglapje en een papegaai op zijn schouder. Die kromme poot had hij opgelopen toen hij als scheepsjongen – hij was van 1884 – uit de mast van een viermaster volschip viel, toen hij omhoog werd gestuurd om de zeilen te reven bij het ronden van Kaap Hoorn omstreeks 1900. Hij was namelijk één van de laatste nog levende Kaap Hoornvaarders, die met een vrachtzeilschip, de Europa, de Kaap gerond hadden. De Doldrums waar de stromingen van de Atlantic en de Pacific tegen elkaar botsen. Bij de val op het dek brak hij een been en de kapitein van de windjammer zette dat. Verkeerd natuurlijk. Stuk stuwhout erlangs en de scheepsjongen, later zelf kapitein, liep de rest van zijn leven met een kromme, manke poot.
Hij had, gepensioneerd, desondanks een grote oude motorboot bij ons, de Mona Lisa, met allerlei pijpen als railingwerk aan dek gelast en voer overal, ook op zee. Waarom nou dat verhaal over een oude zeerob, van wie ik als broekie, tijdens een werkbeurt allerlei sarcastische opmerkingen naar m’n kop geslingerd kreeg.
Nou, hij was de man van de labskouspot. De wat? Het labskous recept.
Van oorsprong een uienprak met aardappelen, een soort corned beef en kruiden.
Op zondag kreeg je dat aan boord van die oude zeilschepen.
En, toen wij in 1963 het clubhuis afgebouwd hadden sprak hij de profetische woorden: Voortaan vieren wij ieder jaar de verjaardag van dit clubhuis met een zeemanspot: De labskous.
Vandaar.
Maar die leuke nieuwe leden die op de BBQ aanwezig waren weten nu tenminste waar dat rare, smakelijke recept vandaan komt……
(A.P. Tiggelman, oud voorzitter)